ΗΘΗ - ΕΘΙΜΑ
– ΚΑΛΑΝΤΑ ΚΛΠ ΧΡΙΣΤΟΥΓΕΝΝΩΝ – ΠΡΩΤΟΧΡΟΝΙΑΣ - ΦΩΤΩΝ
|
|
ΗΘΗ – ΕΘΙΜΑ – ΚΑΛΑΝΤΑ ΚΛΠ ΣΑΡΑΚΟΣΤΗΣ - ΠΑΣΧΑ |
ΚΑΛΑΝΤΑ, ΗΘΗ
ΚΑΙ ΕΘΙΜΑ ΧΡΙΣΤΟΥΓΕΝΝΩΝ -
ΠΡΩΤΟΧΡΟΝΙΑΣ ΤΟΥ ΑΔΑΜΑΝΤΙΟΥ (ΜΑΚΗ) Γ. ΚΡΑΣΑΝΑΚΗ |
Χρόνε
που φεύγεις και περνάς πάρε καημούς και πόνο Και
άσε μας μόνο τη χαρά για τον καινούργιο χρόνο! Σας
εύχομαι από καρδιάς τση Γέννησης τ΄αστέρι Χρόνια
πολλά, χρόνια καλά στο σπίτι σας να φέρει |
|
Να
‘μουν του στάβλου έν
’ άχυρο, ένα φτωχό κομμάτι την
ώρα που άνοιγε ο Χριστός στο κόσμο
τούτο μάτι! Να
δω την πρώτη του ματιά και το χαμόγελό του. Να
λάμψω από τη λάμψη του κι εγώ σα διαμαντάκι Κι
από τη θεία του μορφή να γίνει λουλουδάκι… (Κ. Παλαμάς)
|
|
ΚΑΛΑΝΤΑ |
|
1: Χριστούγεννα Πρωτούγεννα
(Αστυπάλαιας) |
8. ΚΑΛΑΝΤΑ ΧΡΙΣΤΟΥΓΕΝΝΩΝ - ΚΡΗΤΗΣ 9. ΚΑΛΑΝΤΑ ΧΡΙΣΤΟΓΕΝΝΩΝ
– ΜΩΡΑΙΤΙΚΑ |
ΞΕΝΙΚΗΣ
ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ |
|
ΤΡΙΓΩΝΑ - ΚΑΛΑΝΤΑ Τρίγωνα κάλαντα σκόρπισαν
παντού |
ΤΟ ΕΛΑΤΟ
|
ΑΠΟΧΑΙΡΕΤΙΣΜΟΣ ΤΟΥ ΧΡΟΝΟΥ |
ΧΙΟΝΙΑ ΣΤΟ ΚΑΜΠΑΝΑΡΙΟ |
ΚΑΛΑΝΤΑ, ΗΘΗ
ΚΑΙ ΕΘΙΜΑ ΤΗΣ ΚΡΗΤΗΣ (ΧΡΙΣΤΟΥΓΕΝΝΩΝ - ΠΡΩΤΟΧΡΟΝΙΑΣ
ΤΟΥ ΑΔΑΜΑΝΤΙΟΥ (ΜΑΚΗ) Γ. ΚΡΑΣΑΝΑΚΗ |
||||||||||||
Ανοίξετε
τη πόρτα σας τα κάλαντα να πούμε και
βάλτε και καμιά ρακή, για να σας ευχηθούμε Την
παραμονή των Χριστουγέννων, της Πρωτοχρονιάς και των Φώτων (σε ορισμένες
περιοχές αυτό γίνεται ενήμερα και τότε λέμε π.χ. : «καλήν
ημέραν άρχοντες»… αντί «καλήν
εσπέραν άρχοντες…» ) τα παιδιά γυρνούν από σπίτι σε
σπίτι (2 μαζί ή και περισσότερα ) και λένε (ψάλουν, τραγουδούν, άδουν ) τα κάλαντα συνοδεύοντας το τραγούδι
τους πολλές φορές και με βιολί ή λύρα και λαγούτο. Σήμερα αυτό γίνεται είτε
με τα καλούμενα τρίγωνα είτε με κιθάρες ή ακορντεόν ή φυσαρμόνικες κ.α. Τα
κάλαντα είναι τραγούδια με στίχους που από τη μια
υπενθυμίζουν-αναγγέλλουν-τονίζουν την έλευση είτε κάποιας χαρμόσυνης γιορτής
(π.χ. τη Γέννηση Του Χριστού) είτε κάποιου θλιβερού γεγονότος (π.χ. τη Μ. Βδομάδα-
Σταύρωση Χριστού) και από την άλλη εκφράζουν επ
ευκαιρία ευχές σε φίλο ή γείτονα ή άρχοντα κ.τ.λ. και γενικά σε κάθε
νοικοκύρη που επισκέπτονται ή συναντούν εκείνοι που λένε τα κάλαντα (= οι
καλαντάρηδες) και τα μέλη της οικογένειάς του ( την «κερά» = η σύζυγος, το
γιο, τη θυγατέρα κ.α. ). Καλήν
εσπέραν (ή καλή ημέραν)
άρχοντες, αν είναι ορισμός σας Χριστού τη
Θεία γέννηση να μπω στ' αρχοντικό σας….. Σήμερα τα
φώτα κι ο φωτισμός η χαρά μεγάλη κι ο αγιασμός……………. Πάει ο παλιός
ο χρόνος, ας γιορτάσουμε παιδιά………………. Σήμερα μαύρος
ουρανός, σήμερα μαύρη μέρα,………. Το
κίνητρο για κείνους που λένε τα κάλαντα είναι να αποκομίσουν είτε την
καλούμενη στην Κρήτη «καλή χέρα» (= το φιλοδώρημα) είτε τα καλούμενα στην
Κρήτη «καλοχερίδια» (= τα καλούδια» = τα πάσης
φύσεως γλυκά ή ακόμη και αγαθά: αυγά, στάρι, λάδι κ.α.). Μάλιστα, για να
συγκινήσουν τον νοικοκύρη και να δώσει μεγάλα φιλοδωρήματα, οι καλαντάρηδες
λένε και πάρα πολλά παινέματα (επαίνους), χαρακτηρισμούς (αφέντη, πρωταφέντη, άρχοντα κ.α.) τόσο για τον ίδιο όσο και για
τα άλλα μέλη της οικογένειάς του και με στίχους που να είναι ποταμός από
εικόνες εκπληκτικής ομορφιάς. Κι εδά καληνυχτίζουμε κι εσένα πρωταφέντη, ο Θιός καλό να πέμπει! Του χρόνου να ξανάρθωμε και δίπατο να βρούμε δεμένα δυο μπεγίργια. να πηαίνει στ’αγιομήσα,
να βγαίνει στο σεϊρι… Δώστε μας για τον κόπο μας, ό,τι ‘ναι ο ορισμός σας να είναι βοηθός σας. Η
λέξη κάλαντα δεν προέρχεται από τη
λατινική kalendae ή calendae
( = αρχή του μήνα, νουμηνία κ.α.),
όπως ισχυρίζονται πολλοί, γιατί τόσο η λέξη «κάλαντα» όσο και η λατινική λέξη
calendae παράγονται από τα θέματα των ελληνικών
λέξεων «καλέω-ώ»
= ονομάζω, εκφωνώ, λέω κ.α. και (κ)άδω > άδω = ψάλω, τραγουδώ, εκφωνώ κ.α., απ΄όπου και τα:
καλούμαι, κάλεσα, καλεσμένοι, καλούμενος, εγκαλούμενος, τα καλούνται –
κάλαντα κ.α. Το
ελληνικό ρήμα καλέω - καλώ στα λατινικά λέγεται kalo ή calo, απ΄όπου και τα calendae, calendarium = το ημερολόγιο (= οι σημειώσεις για τις
ονομαστικές εορτές) ή το βιβλιάριο λογαριασμών (= οι ονοματικοί λογαριασμοί)
κ.α. και συνεπώς κάλαντα = τα καλούντα, τα καλούμενα, τα ονομαστικά, οι ευχές
ή οι κάθε είδους ευχές, εκφωνήσεις κ.τ.λ. κατά τις ονομαστικές εορτές. Ετυμολογικά οι λέξεις «κάλαντα» και calendae φαίνεται να περικλείουν και τις λέξεις:
κάλος/καλούδια, καλινδέομαι = πηγαινοέρχομαι Το
ελληνικό ρήμα «(κ)άδω > άδω» στα λατινικά λέγεται cado,
= ψάλω, τραγουδώ, εκφωνώ ή τα λέω
ωραία, σε φωνή και περιεχόμενο κ.α. απ΄όπου και
τα: cadatta
/cadada = καντάδα κ.α. Το
έθιμο με τα κάλαντα ξεκίνησε από την αρχαία Ελλάδα. Τα παιδιά κρατούσαν ένα
κλαδί ελιάς ή δάφνης, στολισμένο με καρπούς και άσπρο μαλλί (η λεγόμενη ειρεσιώνη, από το έριο = μαλλί), γύριζαν και τραγουδούσαν
και τους έδιναν δώρα. Μετά, πήρε το έθιμο αυτό και η Ρώμη. Στο Βυζάντιο
κρατούσαν ραβδιά, ή φανάρια, ή ομοιώματα πλοιαρίων ή και κτιρίων, στολισμένα
και τραγουδώντας, συνόδευαν το τραγούδι με κρούση τριγώνου ή τυμπάνου.
Περίφημος δε είναι ο σχετικός πίνακας του Νικηφόρου Λύτρα ο τυμπανιστής -
1832- 1927. (Περισσότερα
βλέπε πιο κάτω) Η νηστεία
των Χριστουγέννων Σαράντα (40 μέρες) νωρίτερα
από τα Χριστούγεννα ξεκινά η νηστεία Των Χριστουγέννων. Οι πιστοί δεν καταναλώνουν
καθόλου ζωικά προϊόντα: κρέας, γαλακτοκομικά, αυγά. Τα καλοχερίδια Καλοχερίδια (τα) λέγονται τα γλυκίσματα και εδέσματα: μελομακάρονα, ξεροτήγανα
κ.τ.λ. Πλησιάζοντας
προς τα Χριστούγεννα, τα σπίτια καθαρίζονταν σχολαστικά και λίγες μέρες πριν
τα Χριστούγεννα οι νοικοκυρές φτιάχνουν διάφορα ειδικά για τις ημέρες γλυκίσματα
και εδέσματα, όπως π.χ.: μελομακάρονα, ξεροτήγανα, κουβαρωτούς
(λουκουμάδες), λουκουμάκια κ.α, καθώς ομαθιες, σίγλινα κ.τ.λ., τα
οποία φυσικά τρώγονταν την ημέρα των Χριστουγέννων και εξής, δηλαδή με την
λήξη της νηστείας. Το
χριστόψωμο αποτελεί το βασικό ψωμί των Χριστουγέννων και το ευλογημένο, αφού
αυτό σταυρώνεται –ευλογείται πριν
φαγωθεί και θα στηρίξει τη ζωή του νοικοκύρη και της οικογένειάς του. Για την
παρασκευή του χριστόψωμου χρησιμοποιούνται
ψιλοκοσκινισμένο αλεύρι , ροδόνερο , μέλι , σουσάμι , κανέλα και
γαρίφαλα, και όταν το πλάθουν λένε: "Ο Χριστός γεννιέται , το φως
ανεβαίνει, το προζύμι για να γένει. "Με τη μισή ζύμη φτιάχνεται η
κουλούρα. Με την υπόλοιπη φτιάχνεται ο σταυρό με λουρίδες απ΄
τη ζύμη. Στο κέντρο μπαίνει ένα άσπαστο καρύδι (το Πάσχα μπαίνει ένα κόκκινο
αυγό). Στην υπόλοιπη επιφάνεια σχεδιάζουν σχήματα με το μαχαίρι ή με το
πιρούνι, όπως λουλούδια , φύλλα, καρπούς, πουλάκια. Την
ημέρα του Χριστού, ο νοικοκύρης παίρνει το χριστόψωμο, το σταυρώνει, κόβει
και το μοιράζει σ' όλη την οικογένειά του και σε όσους παρευρίσκονται στο
τραπέζι. Μερικοί, εδώ βλέπουν ένα συμβολισμό της Θείας κοινωνίας. 'Όπως ο
Χριστός έδωσε τον άρτο της ζωής σε όλη την ανθρώπινη οικογένειά του. Η
ΒΑΣΙΛΟΠΙΤΑ Η
βασιλόπιτα δεν υπήρχε παλιά στην Κρήτη πλην μόνο τα χριστόψωμα, όπως
προείπαμε, και τα κουλουράκια για τα μικρά παιδιά, τα οποία ήταν καλύτερα και
πιο αγνά από τα σημερινά. Το σφάξιμο
του χοίρου και το μπαλόνι
Την
δεύτερη μέρα των Χριστουγέννων, οι χωρικοί χριστιανοί έκοβαν το κρέας του
χοίρου και έφτιαχναν:
•
Τα απάκια: καπνιστό κρέας • Η πηχτή (τσιλαδιά):
αφαιρείται κάθε ίχνος κρέατος από το κεφάλι του γουρουνιού και όλα μαζί
βράζονται. Ο ζωμός με ειδική προετοιμασία μετατρέπεται σε πηχτό ζελέ που μέσα
του βρίσκονται τα κομμάτια του κρέατος. •
Τα σύγλινα,
δηλαδή το κρέας του γουρουνιού κομμένο σε μικρά κομμάτια, που το έψηναν και
το έβαζαν σε μεγάλα δοχεία και το κάλυπταν με το λιωμένο λίπος του ζώου. Το
λίπος έπηζε μόλις έχανε τη θερμότητα του και το κρέας μπορούσε να διατηρηθεί
έτσι για αρκετούς μήνες. •
Οι ομαθιές, η κοιλιά και τα έντερα του χοίρου γεμισμένα με ρύζι, σταφίδες
και κομματάκια συκώτι. •
Οι τσιγαρίδες, κομμάτια μαγειρεμένου λίπους με μπαχαρικά που το έτρωγαν με
ζυμωτό ψωμί για κολατσιό στην εξοχή, όταν μάζευαν τις ελιές. Τίποτα
δεν πήγαινε χαμένο από το χοίρο των Χριστουγέννων, για κάθε κομμάτι του ζώου
υπήρχε κάποια χρήση. Ακόμα κι αυτή η ουροδόχος κύστη, η «φούσκα» όπως
λέγεται, πλυνόταν και καθαριζόταν και μετά φουσκωνόταν
και γινόταν μπάλα, το σημερινό μπαλόνι, πολύτιμο δώρο για τα παιδιά της
εποχής εκείνης. Η «καλή
χέρα» Μετά
τα Χριστούγεννα ακολουθεί η Πρωτοχρονιά, γιορτή που όλα τα παιδιά περιμένουν
με λαχτάρα κάποιο δώρο είτε από το νονό είτε από τους γονείς και φίλους. Στην
Κρήτη παλιά αντί για παιγνίδια έδιναν ως δώρο στα παιδιά γλυκίσματα και
κάποια χρήματα και αυτό λεγόταν «καλή χέρα» (= το φιλοδώρημα, το χαρτζιλίκι
των γιορτών). Η καλή χέρα γίνεται απαραίτητα στα παιδιά από τους σύντεκνους,
γονείς και συγγενείς. Το
ποδαρικό Το
πρωί της Πρωτοχρονιάς κάθε μέλος της οικογένειας βγαίνει έξω, παίρνει μια
πέτρα και τη βάζει μέσα στο σπίτι και αφου κάτσει
πάνω σ’ αυτή λέει μια ευχή κάνοντας το σταυρό του και λέγοντας π.χ.: «Κλου-κλου στα ορνίθια μας, καλοχρονιά στο σπίτι μας, αρνιά και ρίφια θηλυκά και κοπέλα αρσενικά. Μετά
οι γονείς κάνουν τη καλή χέρα στα παιδιά. Το αυτό κάνει και κάθε επισκέπτης ή
λέγοντας π.χ.: «Σιδερένιο και στέρεο το σπίτι σας» ή : «Κλου-κλου στα ορνίθια σας, καλοχρονιά στα σπίτια σας, αρνιά και ρίφια θηλυκά και κοπέλα αρσενικά Πολλοί
άνθρωποι είναι ιδιαίτερα προσεκτικοί ακόμα και σήμερα για το ποιος θα τους
κάνει ποδαρικό στο σπίτι τους, δηλαδή ποιος θα μπει πρώτος στο σπίτι τους τον
καινούριο χρόνο. 'Έτσι, από την παραμονή λένε σε κάποιο που τον θεωρούν καλότυχο και γουρλή, να
έρθει την Πρωτοχρονιά σπίτι τους και να τους κάνει ποδαρικό. Συνήθως
προτιμούν ένα μικρό παιδι΄(αγόρι, αν το σπίτι έχει πολλά κορίτσια, άλλως
κορίτσι), επειδή τα παιδιά είναι αθώα και στην καρδιά τους δεν υπάρχει η
ζήλια κι η κακία. Ο Αγιασμός
υδάτων, σπιτιών και ζώων Την ημέρα των Φώτων ο παπάς
περνά από όλα τα σπίτια του χωριού, για να τα αγιάζει. Πάει ακόμη και στις πηγές
και στους στάβλους και στις στάνες,
για να αγιάσει και τα νερά (να φύγουν οι καλικάντζαροι και οι δαίμονες) και
τα ζώα. Οι χωρικοί από ευχαρίστηση και
μόνο δίδουν στο παπά μικρό φιλοδώρημα ή λίγο λάδι ή άλλα προϊόντα για τον
κόπο του. ΚΡΗΤΙΚΑ ΠΑΡΑΔΟΣΙΑΚΑ ΚΑΛΑΝΤΑ ΠΡΩΤΟΧΡΟΝΙΑΣ «ΤΑ ΚΑΛΑΝΤΑ ΤΟΥ ΖΕΥΓΑ>>
ΚΡΗΤΙΚΑ ΠΑΡΑΔΟΣΙΑΚΑ ΚΑΛΑΝΤΑ ΧΡΙΣΤΟΥΓΕΝΝΩΝ
|
||||||||||||
ΒΙΒΛΙΑ ΤΟΥ ΙΔΙΟΥ2.
ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΡΑΜΜΑΤΙΚΗ (ΤΟ ΕΛΛΗΝΙΚΟ
ΣΥΣΤΗΜΑ ΓΡΑΦΗΣ) 4.
ΕΛΛΗΝΙΚΗ
ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ ΚΑΙ ΡΗΤΟΡΙΚΗ 6.
ΕΛΛΗΝΙΚΗ
ΟΙΝΟΛΟΓΙΑ ΚΑΙ ΠΟΤΟΠΟΙΙΑ 9. Η ΑΘΗΝΑ (ΟΝΟΜΑΣΙΑ, ΙΔΡΥΣΗ, ΙΣΤΟΡΙΑ,
ΚΑΤΑΓΩΓΗ, ΠΡΟΣΦΟΡΑ ΚΛΠ ΤΩΝ ΑΘΗΝΑΙΩΝ) 10.
Η ΓΡΑΦΗ (ΙΣΤΟΡΙΑ ΓΡΑΦΗΣ , ΕΙΔΗ ΚΛΠ) 12.
Η ΘΗΒΑ (ΟΝΟΜΑΣΙΑ, ΙΔΡΥΣΗ,
ΕΘΝΙΚΟΤΗΤΑ ΚΛΠ) 13.
Η ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ (ΟΝΟΜΑΣΙΑ, ΙΣΤΟΡΙΑ,
ΚΑΤΑΓΩΓΗ, ΠΡΟΦΟΡΑ ΚΛΠ ΤΩΝ ΜΑΚΕΔΟΝΩΝ ) 14. Η ΣΠΑΡΤΗ (ΟΝΟΜΑΣΙΑ, ΙΔΡΥΣΗ, ΙΣΤΟΡΙΑ,
ΚΑΤΑΓΩΓΗ, ΠΡΟΣΦΟΡΑ ΚΛΠ ΤΩΝ ΣΠΑΡΤΙΑΤΩΝ)
15.
ΚΡΗΤΑΓΕΝΗΣ ΔΙΑΣ ΚΑΙ ΤΟ ΑΝΤΡΟ ΤΟΥ ΣΤΗΝ ΚΡΗΤΗ 16.
ΚΡΗΤΙΚΕΣ
ΠΑΡΑΔΟΣΙΑΚΕΣ ΦΟΡΕΣΙΕΣ 17.
ΚΡΗΤΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ (ΟΝΟΜΑΣΙΑ, ΚΑΤΑΓΩΓΗ, ΠΡΟΣΦΟΡΑ ΤΩΝ ΚΡΗΤΩΝ) 18.
ΚΡΗΤΙΚΟΙ ΧΟΡΟΙ
- ΧΟΡΟΣ ΚΑΙ ΜΟΥΣΙΚΗ ΕΠΙΝΟΗΘΗΚΑΝ ΣΤΗΝ ΚΡΗΤΗ 19.
ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΑ: (ΔΥΣΛΕΞΙΑ,
ΑΝΑΛΦΑΒΗΤΙΣΜΟΣ κ.α.). 20.
ΜΙΝΩΙΚΗ
ΕΝΔΥΜΑΣΙΑ ΚΑΙ Η ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΗΣ ΕΝΔΥΜΑΣΙΑΣ 21.
ΜΟΥΣΙΚΑ ΟΡΓΑΝΑ (ΕΦΕΥΡΕΤΗΣ, ΕΙΔΗ ΚΛΠ), 22.
ΝΑΥΤΙΚΗ
ΙΣΤΟΡΙΑ ΕΛΛΗΝΙΚΟΥ ΕΘΝΟΣ 23.
ΝΟΜΙΣΜΑΤΑ
ΚΡΗΤΗΣ ΚΑΙ Η ΙΣΤΟΡΙΑ ΝΟΜΙΣΜΑΤΩΝ 25.
ΠΕΡΙ ΘΥΣΙΩΝ ΑΝΘΡΩΠΟΘΥΣΙΩΝ ΚΑΙ
ΚΡΕΑΤΟΦΑΓΙΑΣ 26.
ΑΣΤΡΟΝΟΜΙΑ, ΑΣΤΡΟΛΟΓΙΑ (ΖΩΔΙΑ),
ΜΑΓΕΙΑ ΚΑΙ ΜΑΝΤΕΙΑ 27.
Η ΚΙΘΑΡΑ ΜΕ ΤΗ
ΜΟΥΣΙΚΗ ΤΗΣ, Η ΛΥΡΑ ΚΑΙ Ο ΑΥΛΟΣ ΕΠΙΝΟΗΘΗΚΑΝ ΑΠΟ ΚΡΗΤΕΣ 28.
Η ΜΑΝΤΙΝΑΔΑ, Η
ΚΑΝΤΑΔΑ, Η ΡΙΜΑ, ΤΟ ΡΙΖΙΤΙΚΟ, Ο ΑΜΑΝΕΣ ΚΛΠ 29.
ΣΥΝΤΑΚΤΙΚΟ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΓΛΩΣΣΑΣ 30.
ΨΕΥΔΗ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ ΚΑΙ
ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΡΑΦΗ |